Volksverhalen; groep 6

Leestafel;
We praten over een artikel over roken. In Frankrijk wordt het verboden om in een auto met kinderen te roken. Ook wordt het verboden om op schoolpleinen en in speeltuinen te roken. Zou dit ook een goede wet in Nederland kunnen zijn? Waarom is het eigenlijk belangrijk om niet in de buurt van kinderen te roken? En zou zo'n wet wel haalbaar zijn? Hoe kan het gecontroleerd worden; niet roken in de auto als er ook kinderen inzitten. De kinderen komen met creatieve uitvindingen en oplossingen!

Tekst en woordenschat;
Het thema deze week is volksverhalen, en dan in het bijzonder de verhalen over Anansi, de spin. We kijken hoe een echt Anansi verhaal wordt verteld en merken gelijk dat vertellen niet hetzelfde is als een tekst lezen. Bij vertellen kun je stemmetjes gebruiken, gebaren maken enz.
We leren een stukje theorie over volksverhalen. Over de slavenschepen en slavenplantages waarop begonnen is om elkaar verhalen te vertellen als troost. Hoe deze vertelde verhalen niet verloren moeten gaan en daarom worden opgeschreven.
Dan lezen we een verhaal over die slimme, bijdehandte Anansi. Hij probeert alle slimheid van de wereld te vangen en in zijn kalebas te stoppen. Helaas voor Anansi was zijn eigen zoontje toch nog slimmer en viel de kalebas kapot op de grond. Gelukkig maar, want daardoor is de slimheid weer in de wereld terecht gekomen!
Donderdag tijdens het onderzoek lezen en bekijken we meer verhalen over Anansi.

Boekenclub:
In tweetallen krijgen de leerlingen een informatief boek. Vooraf bedenken de tweetallen een vraag. Lukt het ze om het antwoord op de vraag in het boek te vinden? Een open opdracht, met ook heel divers resultaat.

Woordenschat;
WRTS op een andere manier! Welk tweetal houdt als eerste het goede cijfer omhoog, een quiz met de woorden van de week. Op deze manier leren we de betekenissen van de nieuwe woorden. Blijven oefenen, want na de Herfstvakantie komt de eerste toets!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten