De supergrote boekenclub

Leestafel
Met elkaar gepraat over het artikel "jongeren kunnen de wereld veranderen".
Het artikel gaat over een meisje dat op 9-jarige leeftijd speelgoed ging verkopen omdat ze zich het lot van weeskinderen zo aantrok. Haar initiatief is uitgegroeid tot een stichting.

Den Haag, 18 november 2014 – De Internationale Kindervredesprijs 2014 van KidsRights is gewonnen door Neha Gupta (18). De prijs werd uitgereikt door Desmond Tutu; beschermheer van de Nederlandse kinderrechtenorganisatie. Met haar eigen organisatie heeft Neha al 25.000 kwetsbare kinderen geholpen en inspireert ze leeftijdsgenoten wereldwijd om bij te dragen aan een betere wereld voor kinderen. Het 10-jarig jubileum van de Internationale Kindervredesprijs werd gevierd in de Ridderzaal in het bijzijn van eregasten als Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, Nobel Vredesprijswinnaar2014 Kailash Satyarthi en Kindervredesprijswinnaars van eerdere jaren.   

Nea inspireert leeftijdsgenoten wereldwijd om bij te dragen aan een betere wereld voor kinderen.
We hebben met elkaar gepraat over onze eigen ideeën. Wat zou jij kunnen doen als dit artikel je aanspreekt?
Er is veel genoemd. De één zou zich wel willen inzetten bij een actie voor ebola. De ander zou kiezen voor een actie tegen hongersnood en zo werden ook nog kindsoldaten,opwarming van de aarde, de plastic soep genoemd. Wie weet zien we binnenkort een aktie van één van onze BSA kinderen.

De winnaars van alle kinderprijzen hebben samen een panel opgericht. De Youngsters. Samen willen ze meepraten en meedenken om oplossingen te bedenken voor grote wereldproblemen.
Als jij op school een panel zou oprichten om mee te kunnen praten over het onderwijs.
Welke onderwerpen zou jij dan eens met de leerkrachten en de directie willen bespreken?
Ook hier weer veel ideeën:
-de leerkrachten vragen of ze zoveel mogelijk lessen met "echt" materiaal willen uitleggen.
-lessen waarbij je samen met de hele groep een hoge score moet halen en dan als groep een beloning krijgt
-meedenken over het plein (dat gebeurde al)
-de lessen als een soort spelshow.

"Kinderen kunnen de wereld veranderen". Dat was onze slotzin. Kinderen zoals Neha of Malala zijn prachtige voorbeelden die ons inspireren.

de supergrote boekenclub
We hebben deze week een onderzoeksweek. De kinderen hebben met elkaar vragen bedacht die aan een schrijver gesteld kunnen worden. Dat hebben we met een coöperatieve werkvorm gedaan.
Eerst bedenk je zelf 5 vragen. Daarna bespreek je de vragen met elkaar en kies je de 5 beste vragen uit.

De 5 vragen zijn daarna uitgewerkt tot een interview.
In tweetallen speelt één kind de schrijver en de ander is de interviewer.
We hebben één interview uitgespeeld en gefilmd.

De andere interviews komen later in het jaar aan de beurt tijdens een boekenclub.
Ook is er nog één schrijver waar we zo weinig over konden vinden dat we bedacht hebben om haar onze vragen te mailen. Een echt onderzoek dus.

Woordenschat
De schatkist met woorden wordt steeds voller. Herhalen met WRTS is een goed middel.
Als je nu al leert hoe makkelijk WRTS te gebruiken is, heb je in de brugklas een enorme voorsprong.
Doen dus!

Wat heb je vandaag geleerd
Alle kinderen hebben hun eigen doelen geformuleerd.
De vraag is dan ook.......... is je doel gelukt?

"Ja  Ik heb vandaag heel geconcentreerd gewerkt tijdens het onderzoek"
"hoe kwam het dat je je zo goed kon concentreren?"
"ik kon met mijn duo van vandaag goed samenwerken en daardoor ook goed concentreren`

"ik wil meer mijn eigen mening geven"
"en heb je dat gedaan"
"ja want we waren het steeds niet met elkaar eens maar ik heb toch steeds gezegd wat ik er van vond"

prachtig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten